Kui vajad Pallases õppides täiendavat tuge tervisliku seisundi või muu erivajaduse tõttu, on võimalik taotleda õppetöö korralduslikke kohandusi. Siit leiad ülevaate erivajaduse mõistest, tõendamise korrast ning võimalikest kohandustest õppetöös.
Vajadusel pöördu nõustamiseks õppejuht Piret Mägiste poole (piret.magiste at pallasart.ee).
Võimalikud kohandused õppetöös
Erivajadusega on üliõpilane, kes vajab õpiväljundite saavutamiseks tuge õppeaine korralduse või õpikeskkonna muudatuste kaudu.
Erivajaduste alla kuuluvad näiteks:
Nägemispuue;
Kuulmispuue;
Liikumispuue/kehapuue (liigese- ja lihashaigused);
Psüühiline erivajadus – depressioon ja ärevus, aktiivsus- ja tähelepanuhäire;
Õppimisraskused – düsleksia ehk vaeglugemine, düsgraafia ehk vaegkirjutamine;
Autismispektri häired;
Kroonilised haigused (sh diabeet, epilepsia, migreen).
Nimekiri ei ole täielik ja välja on toodud enim esinevad erivajaduse juhtumid. Kui kahtled, kas sinu puhul on tegemist eriavajadusega, siis palun pöördu nõustamiseks õppejuhi poole.
Erivajaduse tõendamiseks tuleb üliõpilasel esitada üks alljärgnevatest dokumentidest:
Eriarsti tõend, mis kinnitab ravi toimumist (kehtib üks aasta);
Töövõime vähenemise otsus Eesti Töötukassalt;
Puude olemasolu otsus Sotsiaalkindlustusametilt.
Tõend tuleb esitada Pallase õppejuhile: Piret Mägiste, piret.magiste@pallasart.ee
Võimalikud kohandused õppetöös
Esitatud dokumendid võimaldavad kohandusi õppetöös ja õppeteenustasudest vabastamist alljärgnevalt:
Eriarsti tõend | Töövõime vähenemise otsus | Puude olemasolu otsus |
---|---|---|
|
|
|
Kohanduste rakendamine õppetöös sõltub õppeaine läbimise tingimustest ning õppejõu võimalustest õppeaines kohandusi teha. Kohandused määratakse üheks semestriks ning seetõttu on oluline pöörduda õppeosakonda õppejuhi poole iga semestri alguses. Kohandustega arvestamine tagasiulatuvalt ei ole reeglina võimalik.
Enamasti saab kohandustena rakendada alljärgnevaid võimalusi:
Eksamitel ja hindelistel arvestustel võimaldatakse puhkepause;
Õppetöös osalemisel, eksamiaegades ja iseseisvate tööde tähtaegades võimaldatakse paindlikkust;
Eksamitel ja hindelistel arvestustel antakse lisaaega;
Ettekandeid võimaldatakse teha alternatiivsel moel.
Kohanduste võimalusi on teisigi ja nende tegemisel lähtutakse erivajaduse iseloomust.
Kohanduste planeerimise protsess Pallases toimub alljärgnevalt: |
---|
1. Üliõpilane esitab õppejuhile tõendi; |
2. Koostöös õppejuhiga toimub vajaduste kaardistamine ja sobilike kohanduste leidmine; |
3. Üliõpilane annab loa (e-kirja teel) kohandustega seotud info edastamiseks erialaosakonna juhile ja konkreetse semestri õppejõududele. Oma diagnoosi tudeng kellelegi teisele peale õppejuhi, kellele esitab tõendi, avaldama ei pea; |
4. Õppejuht saadab soovitavate kohanduste info erialaosakonna juhile ja õppeaine(te) õppejõu(dude)le; |
5. Üliõpilane võtab õppejõuga ühendust, et üksikasjades kokku leppida; |
6. Õppejõud teavitab üliõpilast, milliseid kohandusi on võimalik tema õppeaines teha. |
Oluline on meeles pidada, et õpikeskkonna või ainekorralduse kohandamisel saab toetada õppimist, kuid õpiväljundid tuleb saavutada teistega võrdsel tasemel.
Vaata ka erivajadusega üliõpilaste stipendiumi taotlemise kohta siit .
Piret Mägiste
Õppejuht
piret.magiste at pallasart.ee
tel 730 9813
Lehekülge on muudetud 17.10.2025