Infokirja kaanepildi ja selle joonistuse autor on sügissemestril Pallase fotograafia osakonnas tudeeriv erasmuslane Romain Roussel.
Pallast külastab 9. novembril Läti Restauraatorite Ühing. Esmalt on plaanis külastada Eesti Rahva Muuseumi konserveerimisosakonda ning peale seda tutvustab professor Heli Tuksam Pallase restaureerimissuuna tegemisi. Lisaks Restauraatorite Ühingule on grupis veel õpetajad Riia Ehituskolledžist ja teistest haridusorganisatsioonidest.
Pärast pikki läbirääkimisi on Pallase fotograafia osakond saanud „kaubale“ kahe eesti tippfotograafi ja kunstnikuga, kes üksteise järel osakonda külastasid. Mark Raidpere on tuntud oma autobiograafilise loomingu poolest, ta on esinenud Veneetsia Biennaalil ning juhib hetkel Kunstiakadeemia teatrikujunduse osakonda. Raidpere tõis kaasa „oma aja“, vibrantse, veidi neurootilise aga samas ülimalt tundliku suhtumise maailma. Ajataju kadus – märkamatult möödus ligi 3 tundi. Raidpere rääkis lihtsalt, vahenditult nagu me kunstnikult tavaliselt just ootamegi. Ja pole ilmselt juhus, et praktilise poole pealt hakkasid mõnedki tundegid teda oma lõputöö juhendajaks kauplema. Loodame, et see ka reaalselt õnnestub.
Mark Raidpere PallasFotos. 25. oktoobril
Teine külaline oli arhitekti haridusega arhitektuurifotograaf Arne Maasik, kes oli omal ajal ka Peeter Linnapi rühmituse „Faculty of Taste“ aktiivne liige ja avangardkunstnik. Ta lõpetas kunstiülikooli arhitektina, töötas Künnapuu & Padrik arhbüroos ent jõudis lõpuks siiski fotograafia valdkonda. Maasik on esinenud arhitektuurifotodega igal pool maailmas, andnud välja mõnikümmend raamatut/ albumit, saanud hulga preemiaid sh Kristjan Raua preemia ning on ilmselt läbi aegade tuntuim linnakeskkonna pildistaja Eestis. Maasik esines Andrus Kanneli arhitektuuri ja interjöörifotograafia kursuste raamides ja tema eeskuju tundegitele on ilmselt suur. Kui suur täpselt, selgub lähitulevikus.
Pallases on tulemas ka mitmeid uusi täienduskursuseid: Torketikand 02.-03. detsember Tekstiilikunstnik Maryliis Teinfeldt-Grins tutvustab oma loomingulist tööportsessi, mille lähtekohaks on maastik ja maastikuga seotud mälu. Koolituse alguses toimub väike jalutuskäik kohalikus linnamaastikus, kus õpitakse kavandamist. Valminud kavandite põhjal valmib seejärel torketikandi tehnikas 25 x 25 cm suurune tikand. Koolitus haakub Maryliisi isikunäitusega „Suuremjault mälëstustes”, mis on Vana-Võromaa Kultuurikojas avatud kuni 10. detsembrini. Näitusel eksponeerib kunstnik oma torketikandi seeriat maastikumälestustest.
Maryliis Teinfeldt-Grins “Kodutee” lähivaade
Ideest kavandiks – moekollektsiooni loomine 25.-26. november Moekollektsiooni kavandamise kursuse eesmärk on tutvuda erinevate võimalustega, kuidas oma disainiideid vormistada moekavanditeks ning seejuures mõned võimalused ka ise läbi katsetada. Koolituskursus sobib eriti hästi neile, kes soovivad osaleda Estonian Fashion Festivali programmis. Teretulnud on aga ka moe- ja disainihuvilised, kellel EFF-iga seekord plaane pole – eeldame huvi moedisaini vastu ning avatust katsetada erinevaid lähenemisi. Kursust juhendab Kairi Lentsius, moe- ja ehete disainer, õppejõud ning ettevõtja. Kairi on lõpetanud moedisaini magistriõpingud Rootsi Tekstiiliülikoolis ning omandanud tekstiilidisaineri diplomi Kõrgemas Kunstikoolis Pallas. Kairi on 2016. aastast Eesti Disainerite Liidu liige ning on olnud ka Estonian Fashion Festivali üheks asutajaks.
Reet Pulk-Piatkowska foto Eesti Akvarellistide Ühenduse näitusest.
17. oktoobril toimus rakenduskõrgkoolide visioonipäev, kus oli fookuses kõrghariduse kvaliteedi ja selle hindamise teemad. Visioonipäeval salvestust saab vaadata Eesti Rakenduskõrgkoolide youtube´i lehelt. Mõtteid jagavad Tallinna Ülikooli teadur Grete Arro, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor Mait Palts, Eesti Masinatööstuse Liidu nõukogu esimees Veljo Konnimois ja üliõpilaskonna esindaja Kristel Jakobson-Pallo. Pildigaleriid saab vaadata siit. Sündmust jäädvustas fotograaf Elen Kontkar.
14. novembril kell 9.00–10.30 toimub IV kursuse tudengitele andmebaaside koolitus Tartu Ülikooli Raamatukogus.
Publikuprogramm noorte fotokunstnike ühisnäitusel „Mis värvi on täna taevas sadama kohal?“ Novembrikuu jooksul leiab Tallinna Fotokuu satelliitprogrammi raames toimuval noorte fotokunstnike ühisnäitusel „Mis värvi on täna taevas sadama kohal?“ aset mitu publikule avatud sündmust. Näituse publikuprogramm hõlmab kuraatorituuri, fotoraamatutele tähelepanu toovaid kohtumisi ning kaasaegse fotokunsti publikatsiooni starter-KIT Tallinna esmaesitlust. Näitus toimub kahes kohas: Hobusepea galeriis 1.11–27.11.2023 ja Tartu Kunstimaja väikses saalis 17.11–17.12.2023 (avamine 18.11 kell 14.00).
17. novembril toimub Viljandis Pärimusmuusika Aidas TÜ Viljandi kultuuriakadeemia konverents „Kestlik mood”.Konverentsil astub teiste kestliku moega tegelevate ekspertide hulgas üles ka Pallase nahadisaini osakonna vilistlane Stella Runnel. Peale konverentsi antakse üle Anu Raua stipendium ja esitletakse ajakirja Studia Vernacula värsket numbrit, mille üks kaasautoritest on sel korral Pallase tekstiiliosakonna professor Kadi Pajupuu..
Pallase fotograafia osakonna vilistlase Diana Tamane töid võib kuni 2024.a. jaanuarini näha „The Hands, the breasts, the fingers“ Mataro Art Contemporani galeriis Hispaanias. Kuraator Aleksandra Laudo. Sama kuraator on Tamane tööd valinud ka näitusele „Anti Biography“, mis toimub Centre t’Art Muxart Martorellis Hispaanias. Šelda Pukite näitab Diana Tamane töid ka Vilniuse Arka galeriis, Leedus. PallasFoto vilistlased Krista Mölder ja Diana Tamane olid nomineeritud ka selleaastasele Eesti kõige mainekamale kunstiauhinnale Kristjan Raua preemiale.
Suur rõõm on, et Euroopa fotokuu näitusele programmis OFF-Bratislava võeti vastu Pallase fotograafia osakonna III kursuse tudeng Rain Avarmaa. Grupinäitus „THE HOUSE OF PLAUSIBLE, PROBABLE, POSSIBLE AND PREFERABLE FUTURES“ toimus esinduslikus kohas – lausa Bratislava Kunstihoones ning näitusel esinevad noored Euroopa talendid.
Rain Avarmaa oma tööga Bratislava Kunstihoones 3. nov 2023
Peeter Linnap esines ka Bratislava Euroopa Fotokuu „AI and Photography“ 2023 konverentsil, mille teemaks oli AI ja selle tagajärjed fotograafias. Bratislava Kesk-Euroopa Fotomaja on Pallase kauaaegne partner, koos on tehtud juba mitu näitust, sh 2019.a. Borders of Mentality, kus osales terve rida Pallase üliõpilasi, vilistlasi ja õppejõude. Peeter kirjutab: “Kesk-Euroopa Fotomaja käib hämmastava kergusega ajaga kaasas, kui eelmisel konverentsil oli teemaks digifotograafia ja jälitustegevus, siis nüüd võeti ette AI lahkamine just pildi, täpsemalt fotograafia kontekstis. Briti filosoof ja Nottinghami Polytech’i õppejõud Marx Kandhola rääkis AI kasutamisest õpetamisel ja õppetegevuses. Ta jäi AI võimaluste suhtes positiivsele arvamusele, tuues välja rea uuendusi, mida AI õpetamises võimaldab. Eetikaküsimused olid siin olulised n-ö algusest peale, Kandhola arvates tulebki AI kasutamist ja rakendamiset õpetada koos täie teadmisega, mis sellega kaasneda võib. Max de Esteban Hispaaniast on juba „vana“ AI kasutaja kunstis, nii nagu ka Boris Eldagsen Saksamaalt. Kas fotograafia jääb pärast AI rakendamist fotograafiaks? Kas on vaja tunda hirmu, et autorikaitse kaotab üldse oma mõtte? Kas ja kes on autor, kui AI-d kasutatakse? Kui sakslane Eldagsen on katsetanud publiku narrimist „justkui dokumentaalsete“ ent AI genereeritud fotodega, siis hispaanlane Esteban suhtus asja tõsisemalt: jah, promotograafia on uus valdkond, see pole enam fotograafia jne. Mina ise keskendusin AI peamiselt filosoofilistesse tagajärgedesse ja arutlesin selle üle, kuidas täpsemalt on ikkagi võimalik looming ning autorlus tehniliste vahendite kontekstis. Keskkonnas, kus vahendid on ilmselgelt kollektiivselt loodud ja copyright-küsimused pole enam nii lihtsad. Püüdsin eemaldada vanu sci-fi vastandusi roboti-inimese, looja-programmi ning individuaalse-kollektiivse loomingu vahel. On ju programmidki inimlike kirgede, soovide, püüdluste jmt kontseptualiseeritud mudelid ning kindlasti pole need inimvälised. Seetõttu pole minu arvates õigustatud ei hirmud a la „AI võtab üle“ või „autor on veelkord ja senisest rohkem surnud“. Aeg loksutab AI paika ja kaovad asjatud hirmud nagu need omal ajal kadusid kogu fotograafia suhtes või eriti ilmekalt fotograafia ja kino digitaliseerimisega seoses.“
Lisaks esines Peeter Linnap Portos (Portugalis) Ersamus’e vahetusprogrammi raames loengutel „Pildid ja hirm“, „Fotograafia ja semiosfäär“.
Hübriidkonverents „AI ja Fotograafia“. Bratislava Euroopa Fotokuu 4. nov 2023. Vaade saali
20. novembril avatakse minitekstiilide näitus Sofias, Bulgaarias. Iga 3 aasta tagant toimuval näitusel osaleb sel aastal 146 autorit, Kelle hulgas on ka Pallase tekstiiliosakonna juhataja Aet Ollisaar. Foto Aeda teosest “Teekond mehe südamesse” on ka triennaali kaanefotol.
23. novembril osaleb Kadi Pajupuu ettekandega MultiWeave’i teemal sündmusel Algorithmic Pattern Salon (Algorithmic Patterns in Creative Arts, Craft and Code). Korraldajateks on rahvusvaheline algatusgrupp, kes uurib mustriloogikaid ja algoritme loovates valdkondades. Sündmus toimub veebiloengutena 23., 24., 30. novembril ja 1. detsembril, kõik on teretulnud kuulama.
Tekstiiliosakonna juhataja professor Aet Ollisaar osaleb Soome Käsitöömuuseumis Jyväskyläs 3. detsembrini rahvusvahelise miniatuurse tekstiilikunsti näitusel VOYAGE.
Auhinnatud pallaslased…
Alustame Pallase fotograafia osakonna vilistlase Anna Hintsi vägitegudest – „Savusanna sõsarad“ on nimelt lühikese aja jooksul taas võitnud 5 preemiat, sh FIPRESCI e Filmiajakirjanike Liidu auhinna Viennale’l. Žüriisse kuulusid maailma filmiajakirjanduse absoluutsed tipud. Eesti Kultuuriministeerium toetas filmi 165.000 Euroga Oscari kampaania jaoks. Õnne ja jätkuvat edu Annale ja Savusannale!
Knorringu maja. Foto: Mana KaasikKnorringu maja söögitoa lagi. Foto autor Liis Tamm
Nominentide hulka kuulus ka maja Tartus, Vallikraavi tn.10. Hoone on olnud hotell ja haigla. Nüüd 44 korteriga kortermaja. Maja restaureerimistöödel osalesid Pallase maaliosakonna restaureerimissuuna tudengid Heli Tuksami juhendamisel.
Hingedepäeval, 3. novembril suri USA-s 80-aastasena Eesti tuntumaid välisisiksusi – fotograaf ja menuajakirja „National Geographic“ 30 aastase staažiga (1973-2002) ajakirjanik Priit Vesilind (1943-2023). Teda mälestades vaadakem ka Peep Puksi portreefilmi „Vaba mees Priit Vesilind“. Priit Vesilind aitas Peeter Linnapil ka tõhusalt täpsustada Eesti fotoajaloo fakte ja andmeid, mis seotud USA-ga, sh Sigrid von Bremen’i biograafiat jpm.
Priit Vesilind 1943-2023
25. oktoobril lahkus meie hulgast Pallase fotograafia osakonna kauaaegne filmi ja filmimontaaži õppejõud Urmas Jõemees (1963-2023), kes oleks saanud kuu aja pärast 60-aastaseks. Mäletame Urmast kui fanaatilist ja kirglikku õppejõudu, kes ei hoidnud kokku aega ega energiat, et Pallase fototudengeid kõige paremal viisil õpetada.
Urmas Jõemees 1963-2023
Kliki SIIA, et saada Pallase infokirja oma postkasti.
See veebisait kasutab küpsiseid, et saaksime pakkuda teile parimat võimalikku kasutuskogemust. Küpsiste teave salvestatakse teie brauserisse ja see täidab selliseid funktsioone nagu teie äratundmine, kui naasete meie veebisaidile, ja aitab meie meeskonnal mõista, millised veebisaidi jaotised on teile kõige huvitavamad ja kasulikumad.
Rangelt vajalikud küpsised
Rangelt vajalik küpsis peaks olema alati lubatud, et saaksime salvestada teie eelistused küpsiseseadete osas.
Kui keelate selle küpsise, ei saa me teie eelistusi salvestada. See tähendab, et iga kord, kui seda veebisaiti külastate, peate küpsised uuesti lubama või keelama.
3rd Party Cookies
See veebisait kasutab Google Analyticsit anonüümse teabe kogumiseks, näiteks saidi külastajate arvu ja populaarseimate lehtede kohta.
Selle küpsise lubatuna hoidmine aitab meil oma veebisaiti täiustada.
Lubage esmalt rangelt vajalikud küpsised, et saaksime teie eelistused salvestada!