Autor: Peeter Linnap
Ilmumisaasta: 2013
Lehekülgede arv: 484
ISBN 9789985991596
ISSN 1406-8893
Teos käsitleb sidusalt pildistamise viiside, fototehnika ning pildiliste ideede evolutsiooni 16. sajandist (foto eelajalugu) kuni tänapäevani välja. Just fotograafia oli selleks pildilise kujutamise vahendiks, mis viis lõpule unistuse täpsest – „looduse järgi” kujutamisest. Samaaegselt tõukas seesama fotograafia senised käsitsi tehtavad pildid eemale imiteerivast kujutamisest – tagajärjeks modernismi domineerimine visuaalkultuuris. Fotode abil hakati peagi tüürima faktiivse ja fiktiivse informatsiooni voogusid ning visuaalselt defineerima nii tõdesid kui valesid – nende kaudu hakati ka tõestama, süüdistama, visualiseerima, teavitama jpm. Ilma fotograafia ajaloo tundmiseta ei saa me endale ette kujutada ei kommunikatsiooni ega kunstiajalugu, teaduslikku empiirikat, perekondlikku ega ühiskondlikku mälu, sündmuste, uudiste, skandaalide jmt. loomust ega evolutsiooni. Et fotograafia näol oli tegemist meediumiga, mis tungis kõikidesse eluvaldkondadesse, siis on selle kujutamisvahendi ajaloo näol tihti tegemist paljude elualade ajalugude ristmikuga – nõnda annab fotoajaloo uurimine meile võimaluse tegeleda ükskõik, millise inimtegevuse uurimisega.
Raamatus vaadeldaksegi fotograafia arenguid nii tehnilises lõikes (kaamerate, fotomaterjalide jm arengud), fotot (massi)meedia kontekstis (fotoalbum, postkaart, ajakirjandus, TV, internet) kui ka kunstilise väljendusvahendina (piktorism, modernse foto suundumused, kontseptuaalne, meediareflektiivne, poliitiline jm fotograafia).
Teos on varustatud mahuka teatmeapartuuriga. Lisaks mahukale pildilehekülgede lingikogule ning ulatuslikele nime ja aineregistritele, leiab nende kaante vahelt ka põhjaliku võrdleva kultuuriajaloolise kronoloogia, mis ulatub fotograafia eelajaloost kuni kaasajani välja ja milles fotoajalugu võrreldakse nii poliitilise ja majandusliku evolutsiooniga kui ka juhtuvate kultuurivaldkondade (muusika, film, teater, kirjandus, teadus, tehnika) arengutega.
Raamat on mõeldud fotograafia, filmi, ajakirjanduse jt eriala tudengitele kuid oma üldhuvitavate teemade ja lihtsa kirjutamislaadi tõttu ka kõige laiemale lugejaskonnale.