2019. aasta tekstiilipreemiate väljaandmisel tunnustati mitmeid Pallase tekstiiliosakonna tegijaid.

Aasta Noor Tekstiilikunstnik 2019 on Maryliis Teinfeldt-Grins
Aasta Tekstiilitegu 2019 on Kadi Pajupuu tegevus Eesti tekstiilivaldkonna tutvustamisel
Aasta Tekstiilikunstnik 2019 nominentide seas on Aet Ollisaar 

Rohkem infot siit: https://eaa.ee/eesti-tekstiilikunstnike-liit-tunnustab-2019… 

Tegime Maryliisiga väikese intervjuu. 

Mis sulle põnevust pakub? 

Maryliis: Kunst on imetabane kommunikatsioonivahend, millega saab edastada ideid, algatada diskussioone ning vaadata tagasi olnule. Kõige huvitavam ongi minu jaoks kunsti olemus, mille läbi toimub suhtlus. Parim vaba aja veetmise viis on minu jaoks kunstimuuseumite külastamine ning nendest saadud info ammutamine ning sõpradega teoste üle arutamine. Huvitav, kuidas üks kodusemaid kohti on minu jaoks justnimelt muuseumisaalid. 

  

Milline on sinu töömeetod, mida vajad loominguliseks tööks? 

Maryliis: Loomingulises töös on vaja tõuget, mis üldjuhul tuleb väljapoolt. Olgu selleks huvipakkuv materjal või enese jaoks läbitöötlemata teema või küsimus. Enamasti saab see alguse millegi kogumisest, üles korjamisest või raamatu vahele väikese lipiku poetamisest. Oluline on aga kõiki neid hapraid mõtteid, väikeseid ideid ja mõttesähvatusi talletada ning parajal momendil sabast haarata. Minu lemmik töömeetod? Uudishimu! 

  

Kas on mingid materjalid või tehnilised võtted, mida eelistad? 

Maryliis: Ma olen kindlasti katsetaja. Ebatraditsioonilised materjalid ning nende kombineerimine traditsiooniliste tekstiilikunsti tehnikate ja võtetega on põnevust tekitav. Näiteks eelmisel aastal olin suuresti vaimustuses erinevatest puuvilja ja aedvilja nahkadest. Uurisin erinevaid võimalusi kuidas säärast materjali kasutada, millised on võimalused ja takistused. Lisaks sellele eelistan ma töötada suures formaadis ning mitte tunda, et pean end tagasi hoidma, sest värv saab otsa või mul pole paberit piisavalt. Tihti olen ma end leidnud ka ise töövahendeid loomast, kuna seda mida vaja, polegi kusagilt saada. Näiteks teen ma endale suuri mitme sentimeetrise läbimõõduga õlipastelle. Kõige mugavamalt tunnen ma end pastellidega ja niidi-nõela kombinatsiooniga. 

  

Kas materjal on sinu jaoks pigem inspiratsioon või piirang? 

Maryliis: Materjal on alati ühteaegu võimalus ja takistus, nende omavaheline kombinatsioon loob aluse heaks tööks.  

  

Kas sul on eeskujusid, kelle loomingut jälgid? 

Maryliis: Muidugi vaatan ma aktiivselt, mida teised kolleegid teevad nii Eestis kui ka mujal. Eriti meeldivad mulle loojutustajad ning need, kes oma töödes säilitavad lapselikku uudishimu ning lasevad materjalil või tehnikal särada võrdväärselt.  Materjalikunstnikel on hea huumor. Üleüldiselt aga meeldivad mulle näiteks Etel Adnan, Anu Põder, Ellsworth Kelly, Aleksei Naumovs, Francis Alÿs, Diane Meyer. 

  

Mida tunnustus Aasta Noor Tekstiilikunstnik sinu jaoks tähendab? 

Maryliis: Tuleb teha tööd, tööd ja veelkord tööd!  

  

Millised on su tulevikuplaanid? 

Maryliis: Praegu keskendun muidugimõista oma lõputööle. Sügisest alustan õpinguid magistriprogrammis. Ütlemata tore oleks ka mõnest huvitavast residentuuriprogrammist osa saada.  

  

Artiklit kaunistab Maryliisi gobelään Nadine is in Portugal. 2019. 

 

Skin. Maryliis Teinfeldt-Grins. 2019 


Aasta Tekstiilitegu 2019 on Kadi Pajupuu tegevus Eesti tekstiilivaldkonna tutvustamisel: 

Kadi Pajupuu (Pallase tekstiiliosakonna dotsent) on väsimatult panustanud tekstiilivaldkonna tutvustamisse nii Eestis kui rahvusvaheliselt. 2019. aastal toimus tema eestvõtmisel Eesti tekstiiliettevõtteid ja loomingulisi tegijaid tutvustav mitme päevane ekskursioon Textour, millel osalesid valdkonna esindajad Põhjamaadest ja Hollandist. Samuti kureeris Kadi Pajupuu Pärnu Muuseumis toimunud näitusi ning rahvusvahelist konverentsi. Näitusel “Kaadrid” osalesid mitmete riikide kunstnikud kelle loomingu ühine nimetaja on žakaarkangad, samas toimus Hollandi Damastikudujate Gildi näitus “Valgus ja vari”. Näitustega kaasneval rahvusvahelisel konverentsil The Loom Tamers esinesid autorid, kes kasutavad žakaartelge oma töövahendina.